Hopp til hovedinnhold
  • 1/1

El-sparkesykkel

Elektriske sparkesykler i dag er en moderne variant av el-sparkesykler som allerede fantes for mer enn 100 år siden.

Ny design og forbedret batteriteknologi har ført til at el-sparkesykler har blitt veldig populære de siste årene. Lithium-batterier er små og har har stor kapasitet, noe som gir en god rekkevidde på el-sparkesyklene.

Da el-sparkesykler kom på markedet var det håp om at de kunne bidra til å forbedre miljøet, spesielt i store byer. Konseptet fra produsentene var å bygge framkomstmidler for kortere strekninger som er lett å ta med seg og som kunne avlaste biltrafikken og offentlige transportmidler (f.eks. «å bruke dem på siste kilometer mellom togstasjon og hjem») og for å forbedre parkeringssituasjonen i sentrum av byer.

I dag finnes det ved siden av privat eide el-sparkesykler også utleiesystemer for el-sparkesykler i mange norske byer fra flere aktører.

I takt med økt popularitet og økt bruk, øker også antall ulykker. I tillegg har det vært mye kritikk rettet mot utleiefirmaene av el-sparkesykler på grunn av parkerte sykler som sperrer fortau og gangbaner for andre. Dessverre er det ofte rullestolbrukere, blinde personer og familier med barnevogn som blir hindret av sparkesykler som blir parkert eller slengt fra seg  på fortau og gangbane.

El-sparkesykler er kategorisert som «små elektriske kjøretøy» og ble likestilt med sykkel i 2018. I senere tid har det blitt diskutert nye regler for bruk og Statens Vegvesen foreslår å opprette en kategori med benevnelse «liten elektrisk motorvogn» som vil gjøre det mulig å tilpasse et regelverk der trafikksikkerheten blir ivaretatt på en beder måte.

 Inntil videre gjelder følgende regler for alle el-sykler og andre små elektriske kjøretøy:

-De kan maksimalt veie 70 kg (inkludert batteri)

-De skal ikke være bredere enn 85 cm

-De kan ikke være lengre enn 120 cm

-De må ha en sperre som gjør at det ikke kan oppnå høyere hastighet enn 20 km/t med motorkraft

-Det er ikke lov å ha et sete på en el-sparkesykkel


Dette bør du tenke på når du kjøper eller leier el-sparkesykkel:

Det finnes el-sparkesykler som er til salgs hos forhandlere og på nettsider som har sterkere hjelpemotorer eller når høyere fart enn det som er tillatt. Slike el-sparkesykler vil falle utenom kategorien «små elektriske kjøretøy» og vil bli definert som en motorvogn. En slik el-sparkesykkel må være registrert og fører må ha førerkort og være gammel nok. Det kan medfører bot og kjøreforbud hvis slike el-sparkesykler blir brukt uten skilt og førerkort.

For el-sparkesykler som er godkjent som «små elektriske kjøretøy» gjelder følgende krav:

-Fungerende forbrems og bakbrems slik at sykkelen kan stanses på sikker, effektiv og hurtig måte.

-Rød refleks bak på sykkelen

-I skumringen og mørke må du ha hvit eller gul lykt foran og rød lykt bak (lykt kan være blinkende med minst 120 blink per minutt). Lyktene foran og bak skal tydelig kunne ses i en avstand av 300 m

-Signalklokke

-El-sparkesykkel er kun tillatt på fortau eller gågate når gangtrafikken er liten, og da må man ha tilnærmet gangfart. 

Det finnes ingen aldersgrense for å kjøre el-sparkesykler (men aktører som driver med utleie av el-sparkesykler krever ofte at utleiere er 18 år gammel), men på grunn av økt bruk og flere farlige hendelser i trafikken blir det diskutert om aldersgrensen skal innføres. Vi anbefaler at informasjon på vegvesenets og politiets nettsider leses (se link nedenfor) dersom det er usikkert hvilke regler som gjelder.

Det er ikke påbudt sykkelhjelm og reflekser på hjelm eller klærne, men vi oppfordrer alle som bruker el-sparkesykkel til å bruke hjelm og reflekser på klærne for deres egne sikkerhet og å vise hensyn til andre.

Museum24:Portal - 2024.04.15
Grunnstilsett-versjon: 1