Hopp til hovedinnhold
  • 1/1

Hjulene på busen.....

Bussen er et av de større kjøretøyene folk ofte har en daglig kontakt med, være seg som passasjer eller medtrafikant. Men hvordan skal vi forholde oss til denne giganten? 

Vikeplikt

Som bilist har du vikeplikt for bussen på veier med fartsgrense under 60. Det står i trafikkreglene at «på veg med fartsgrense 60 kilometer i timen eller mindre har kjørende vikeplikt for buss når føreren gir tegn om at bussen skal forlate holdeplass. Bussføreren skal unngå fare».

Det betyr at bussjåføren har et skjerpet ansvarskrav, uten at dette fritar andre trafikanter for vikeplikten. Bussjåføren har ansvar, i likhet med andre trafikanter, for å unngå å skape farlige situasjoner. Vedkommende skal gi tegn og gi bilførere tid til å bremse ned. Men om bussjåføren glemmer å sette på blinklyset, har du som bilist plikt til å avpasse farten til trafikkbildet slik at du kan unngå farlige situasjoner. Dette gjelder også ved busslommer og holdeplasser, ikke minst fordi du må være forberedt på å stoppe for fotgjengere som kan komme ut i veien.


Belte i buss

Bruker du belte når du tar bussen? Det er flere grunner til at du må bruke beltet også i bussen. Det er påbudt å bruke belter i busser der det er montert med unntak av bybusser og du risikerer å bli bøtelagt dersom du lar være. Glemmer du beltet kan det koste deg 1.500 kroner i gebyr. Det er sure penger. Ikke alle busser har montert setebelter og enkelte busser (bybusser) har ikke krav om monterte setebelter. De kan heller ikke kjøre over 70 km/t. Her kan du lese mer om hva lovverket sier om sikring i buss (Lovdata).

I aldersgruppen 16-29 år er beltebruken enda lavere enn i befolkningen generelt, viser en spørreundersøkelse utført for Statens vegvesen. En av to i alderen 15-29 år tar daglig eller ukentlig buss med belte. Men til tross for tilgjengelig belte på hvert et sete, velger kun halvparten av de yngste å ta det i bruk. Årsakene til den lave bruken er sammensatte. For en del handler det om gammel vane og behov for påminnelser. For de yngste kan det i stor grad handle om sosiale normer. En av to unge i alderen 16-29 år mener det er sosialt akseptert ikke å bruke belte i buss.

Det er smart å bruke beltet i bussen for din egen og andres sikkerhet. Bussen er stor og tung og det er store krefter i sving om det skulle skje en ulykke, og ulykker med buss skjer. Bruker du ikke beltet og bussen havner i en ulykke, blir du mest sannsynlig slengt rundt i bussen. Da kan du skade deg selv og andre som du risikerer å treffe på i bussen.

Det er heldigvis få som blir drept eller hardt skadd i bussulykker. Der hvor ulykker har skjedd, viser det seg at de fleste som har omkommet eller blitt hardt skadd ikke har brukt bilbelte. Derfor er bruk av bilbelte i bussen en avgjørende faktor på skadeomfanget ved en ulykke.


Fakta om beltebruk i buss

48 prosent oppgir at de i svært stor grad bruker belte i buss der det er montert belte. (44 prosent i 2015)

Til sammenlikning er det nær 100 prosent som oppgir at de bruker belte i personbil.

De yngste og de som kjører buss ukentlig, bruker fortsatt i minst grad belte, men de har til gjengjeld hatt den mest positive utviklingen siden 2015

15-20 år: 44 prosent bruker belte i svært stor /ganske stor grad i 2016, mot 35 prosent i 2015

21-29 år: 58 prosent bruker belte i svært stor /ganske stor grad i 2016, mot 48 prosent i 2015

51 prosent av de som kjører buss ukentlig, bruker belte i svært stor /ganske stor grad i 2016, mot 44 prosent i 2015

Busspassasjerer i alle aldre som ikke bruker belte, oppgir at årsaken er «gammel vane» (56 prosent) og at de glemmer det (46 prosent).

87 prosent svarer at det er påbudt å bruke belte i buss når det er montert (70 prosent i 2015)

3 av 10 vet at gebyret for å ikke feste belte når det er montert er 1 500 kroner (11 prosent i 2015)

7 av 10 (og 2 av 3 blant de ukentlige bussbrukerne) svarer at gebyret vil få de til å feste beltet.

(Kilde: Tv2)

Kjøre buss?

For å kunne kjøre buss må man ha førerkort klasse D. Denne klassen gjelder føring av motorvogn godkjent for transport av flere enn 8 passasjerer i tillegg til fører. Klassen gjelder også for føring av leddbuss. Minstealderen for klasse D er 24 år. Klasse D gjelder også for førerrett i klasse B. For å kunne avlegge førerprøve i klasse D, må kandidaten allerede ha førerrett klasse B. Fra 19. januar 2013 ble minstealderen for buss (klasse D og DE) hevet til 24 år. Minstealderen er lavere for den som tar obligatorisk yrkessjåførutdanning.

Dersom du skal kjøre buss i yrkesmessig sammenheng, må du også ha yrkessjåførutdanning. For nærmere informasjon se våre sider om yrkessjåførutdanning for tunge kjøretøy.


Museum24:Portal - 2024.04.15
Grunnstilsett-versjon: 1