Hopp til hovedinnhold
  • 1/1

En god bilfører er en våken bilfører

Det å sovne bak rattet er noe av det farligste en bilfører kan gjøre. Undersøkelser viser at 44 prosent av norske bilførere har opplevd å sovne bak rattet. Noen våkner heldigvis før det er for sent, og kommer fra det med skrekken, ikke alle er like heldige. Mange ender over i motsatt kjørefelt eller utfor vegen. Dette får ofte dramatiske utfall.

Vår biologiske klokke gjør at vi naturlig er trøtte om natten og i en periode på ettermiddagen. Risikoen for å sovne er størst om natten, men fleste søvnrelaterte ulykker skjer likevel på dagtid - da er det størst trafikk og konsekvensene av å sovne blir fort alvorlige. Sjåfører som sover mindre enn fem timer natten før de setter seg i bilen, firedobler risikoen for å komme utfor en ulykke. Om ettermiddagen er man ofte på vei hjem etter en lang dag på skole, jobb eller lignende, man er sliten og har tankene et annet sted. Stress og uoppmerksomhet kombinert med den naturlig trøtte perioden gjør oss utsatt for ulykker.

  • 1/1
    Kampanjefilm, Statens vegvesen

Stopp og sov

Statens vegvesen startet kampanjen Stopp og sov i 2008, for å rette fokus på nettopp det å sovne bak rattet. Mange søvnige bilister prøver mange triks for å holde seg våkne. De holder hodet ut av vinduet, kjører fortere, spiller høy musikk, spiser eller bruker andre ideer som ikke virker fordi man fort blir like trøtt igjen. Når du kjenner at du begynner å glippe med øynene, skal du alltid kjøre av ved første rasteplass og ta en pause. Dette handler ikke bare om din egen sikkerhet, men også om respekt for de andre trafikantene. Om man er trøtt, så er det eneste som hjelper, det er å stoppe og sove. En 15 minutters "powernap" er nok til at kroppen henter seg inn igjen slik at du kan kjøre videre en stund til før neste hvil.

Trøtte sjåfører kan duppe av uten å være klar over at de er søvnige. Gjesping er nemlig ikke det eneste signalet. Å bli urolig og ta seg til ansiktet er et annet varsel. Du mister konsentrasjonen og begynner å feiloppfatte vegen og/eller trafikken, holder ujevn fart og kjører vinglete. Kroppstemperaturen har også betydning. Småfrysing kan bety at du begynner å bli trøtt. Og glipper du med øynene, bør du stanse bilen eller overlate kjøringen til andre.


Visste du at det å være trøtt er det samme som å være beruset?

Å være sliten og trøtt er i Veitrafikkloven likestilt med å kjøre beruset. Enten det skjer en ulykke eller ikke, mister du førerkortet hvis det kan bevises at du sovnet bak rattet.

Det kan bli dyrt å være trøtt

Den som havner i en trafikkulykke etter å ha sovnet, risikerer også økonomiske konsekvenser ved at forsikringen blir avkortet. Forsikringsselskapet kan faktisk også kreve at sjåføren tar hele det økonomiske ansvaret for ulykken, såkalt regress. Det kan bli dyrt!

Visste du at:

  • 14 prosent av dødulykkene i 2008 skyldtes at noen sovnet bak rattet.
  • De fleste søvnulykker skjer mellom kl. 16.00 - 18.00 og mellom kl. 02.00 og 05.00.
  • 24 timer uten søvn tilsvarer én i promille
  • To av tre av alle som sier de har sovnet bak rattet er menn
  • Søvnulykker har ofte alvorlige utfall med varig skade eller død
  • I følge Vegtrafikkloven er det forbudt å kjøre når du er trøtt og sliten
  • Om du sovner og havner i en ulykke kan det også ha økonomiske konsekvenser for deg. Forsikringsselskapet kan avkorte forsikringen din, eller framsette et regresskrav mot deg (Regress vil si at du kan risikere det totale økonomiske ansvaret for ulykken).

Nyttige nettsider om søvn og trafikk.

Museum24:Portal - 2024.04.15
Grunnstilsett-versjon: 1