Hopp til hovedinnhold
  • 1/1

Fart i trafikken

Høy fart er en av de vanligste årsakene til dødsulykker i trafikken. Derfor er det viktig å ha et bevisst forhold til fart og hvordan denne skal tilpasses etter forholdene. Selv en liten fartsøkning gir store utslag på bremselengde og på hvilken hastighet du har i kollisjonsøyeblikket.

  • I 4 av 10 dødsulykker har for høy fart vært medvirkende årsak til ulykken.
  • I omtrent 7 av disse 10 dødsulykkene har farten vært litt for høy i forhold til fartsgrensen eller førerforhold. Det er altså ikke bare ulykker med svært høy fart som dreper.
  • Flere overholder fartsgrensene nå enn tidligere. Dette ser man igjen i ulykkesstatistikken.

Dersom alle alltid hadde holdt fartsgrensen i 2019, ville vi spart om lag 24 liv og hatt 85 personer færre hardt skadde.

Vurder farten ut i fra forholdene

Lovlig fart er ikke alltid er det samme som forsvarlig fart. Fartsgrensen viser nemlig til «øvre fart». Det er den farten du maksimalt kan holde. Det betyr at det av og til vil være mer forsvarlig å kjøre saktere.

Forholdene dikterer hvor fort det er forsvarlig å kjøre. Kjører du på en uoversiktlig vei, inn mot et kryss, er på glatt vei eller i mye trafikk - senk farten.

Med lavere fart får du bedre tid til å håndtere en krevende situasjon og lenger tid til å reagere. På tørr asfalt har for eksempel en normal personbil en bremselengde på 88 meter når den kjører i 110 km/t. Tilsvarende bil har en bremselengde på 497 meter på glatte vinterveier.

Hva skjer med kroppen din når du kolliderer i høy fart?

Å kontrollere farten vil si å kontrollere bevegelsesenergien. Det er denne som gir deg skader dersom du kolliderer. Jo mer bevegelsesenergi som er satt i sving, jo større kan skadeomfanget bli. I en kollisjon med mye energi vil indre organer kunne forflytte seg og resultere i livstruende skader.

Selv en liten fartsøkning kan få store konsekvenser. Både for deg som sjåfør, men også for andre trafikanter. 

Eksempel: Om du blir påkjørt som fotgjenger i 30 km/t har du 80 prosent sjanse for å overleve. Men om du blir påkjørt som fotgjenger i 50 km/t er det 80 prosent sjanse for at du omkommer.

Det er ikke nødvendigvis din feil

Selv om du er god til å kjøre bil, kan andre på veien forårsake uforutsette ting som du ikke har kontroll over. Dersom du tar ansvar for å kjøre forsvarlig vil du ha en bedre forutsetning for å styre unna potensielle ulykker forårsaket av andre.

Sett et eksempel ved å være en ansvarlig sjåfør.

Risiko

  • Når gjennomsnittsfarten øker med 5 %, øker risikoen for personskadeulykke med 10 % og risikoen for å bli drept med 25 %
  • Hvis farten økes fra 80 til 93 km/t, dobles risikoen for å bli drept i en ulykke.

Eksempel:  Øker gjennomsnittsfarten på en 80-veg fra 80 til 84 km/t vil vi få en økning av drepte på 25 % på den vegen.

 Hva tåler kroppen?

  • Bilprodusentene klarer stadig å produsere mer kollisjonssikre biler, mens menneskets tåleevne ikke er forandret.
  • En kraftig frontkollisjon består egentlig av tre kollisjoner: Bilen bråstopper mot en annen bil. Bilisten fortsetter framover og utsettes for sterke krefter når han treffer interiøret eller fanges opp av bilbelte og airbag. Til slutt kan indre organer forflytte seg og rives av. Det kan gi livstruende skader.
  • Sannsynligheten for å overleve en frontkollisjon reduseres vesentlig når farten overskrider 70 km/t, uansett hvor kollisjonssikker og moderne bil du har - derfor skilter vi nå med 70 km/t på ulykkesutsatte strekninger.

Kollisjonsfart og bremselengder

  • Selv en liten fartsøkning gir store utslag på bremselengde og på hvilken fart du har i kollisjonsøyeblikket.
  • Dersom du akkurat klarer å stanse foran en hindring etter å ha kjørt i 80 km/t, ville en fart på 90 km/t gjort at du hadde truffet hindringen i 50 km/t.


Fart er den vanligste dødsårsaken for unge mellom 18 og 24 år i trafikken. Gutter utgjør 2/3 av de drepte. De som velger å kjøre for fort overvurderer ofte sine egne kjøreferdigheter, eller de vil vise seg frem.

Frontallappen, den delen av hjernen som hjelper oss å vurdere risiko og konsekvenser, utvikles senere hos gutter enn hos jenter og kan være en av grunnene til at gutter er overrepresentert på ulykkesstatistikken. 

Du blir ikke mer moden av å kjøre for fort.

Museum24:Portal - 2024.04.15
Grunnstilsett-versjon: 1