Hopp til hovedinnhold

Post 1 - Drift

  • 1/1

Anleggsarbeid – fra plikt til profesjon

Introduksjonstekst skrevet av historiker Anne-Mette Nielsen ved Norsk vegmuseum.

Profesjonelle vegarbeidere fantes på veganlegg fra 1850-årene. Men de fleste var uøvete folk, gjerne småbrukere. Mange var bønder som fram til 1883 hadde plikt til å arbeide med vegbygging. Det ble gjerne brukt en erfaren bas, kanskje fra jernbaneanlegg, som kunne lære opp og styre de andre.

Sakte, men sikkert endret dette seg i løpet av 1800- og 1900-tallet. Flere opparbeidet erfaring og spesielle ferdigheter. Etter hvert som nye materialer og teknisk og maskinelt utstyr ble tatt i bruk på 1900-tallet, økte takten i denne utviklingen. Det første utstyret ble satt inn i frakt av grus, knusing av stein, grussortering og høvling av veg.

Fra omkring 1960 gikk profesjonaliseringen i retning dagens situasjon. Maskindrift kom for alvor i gang på anleggene, arbeiderne ble fagarbeidere og behovet for arbeidskraft mindre.

Intervju

Intervju med Olav Brenseth (f.1918)

  • 1/3
    Utdrag fra intervju med Olav Brenseth (f.1918)
  • 2/3
    Utdrag fra intervju med Olav Brenseth (f.1918)
  • 3/3
    Utdrag fra intervju med Olav Brenseth (f.1918)
  • 1/2
    Når de profesjonelle fjellsprengerne hadde gjort sin jobb, gikk sjauerne i gang med sin. Lierne, Nord-Trøndelag, 1930. Fotograf ukjent.
  • 2/2
    Nye anleggsfolk prøver ut nytt materiale, plaststein på fortau. Wenche Kristiansen, Helge Fristad og Frank Eggar. Tønsberg, Vestfold, 1995. Fotograf ukjent.
Museum24:Portal - 2025.01.07
Grunnstilsett-versjon: 2