Om tidlig rutebiltrafikk
Skrevet av rådgiver ved Norsk vegmuseum Morten Reiten.
De første bilrutene ble etablert i 1908. Allerede i 1909 var det 23 bilruter som til sammen betjente en strekning på 859 kilometer i Norge*. Det skulle gå ganske mange år før man så noe som kunne minne om en buss på norske veier. Personbiler i rutetrafikk var det vanligste synet de første årene. Etter hvert ble lastebiler, ofte med enkle trebenker satt i rutetrafikk. På midten av 1920-tallet dukket de første bussene opp. På denne tiden hadde rutebilene også brøyteansvar om vinteren.
Podeba
Skrevet av rådgiver ved Norsk vegmuseum Morten Reiten.
1956 Pobeda GAZ M-20
Grovbygget og tung med beskjeden motor på ca. 50 hk, men romslig og solid til overkommelig pris. Bilen var utstyrt, med både blinklys, radio og elektrisk varmeapparat. Hele 300 russiske Pobeda ble importert som drosjer mellom 1955 og 1958. Også dette eksemplaret gikk som drosje, og ble kjøpt av Anton Hamne i Askim. De store kassene som disse bilene ble levert i endte ofte opp som byggeelementer i fritidshytter.
Pobeda – populær 50-tallsdrosje på norske veger
Pobeda (som betyr seier på russisk) ble produsert fra 1946 til 1958 av GAZ-konsernet. I Norge ble dette en populær bil for drosjeeiere gjennom hele 50-tallet. Rundt 300 Pobedaer ble registrert som drosjer i Norge.