Hopp til hovedinnhold

Post 2 - Gullhagen bru

  • 1/1

Ingeniørens oppgaver

Introduksjonstekst skrevet av kulturhistoriker Geir Paulsrud ved Norsk vegmuseum.

Ingeniørenes oppgaver i Vegvesenet var svært allsidige. I hovedsak var det lederoppgaver med faglig tilsnitt. Veger skulle planlegges. Det var stikking av veg i terrenget (merke opp hvor vegen skulle gå), med tilhørende profilark, der ingeniøren hadde alle data for å regne ut akkordene til arbeiderne. Han måtte også ha oversikt over alle anleggene på vegen, og se etter at alt gikk riktig for seg. Han måtte også sørge for at budsjetter ble holdt, det meste av pengene gikk til arbeiderlønninger.

Fra ca. 1900 til ut på 2000-tallet var det overingeniøren/vegsjefen i hvert fylke som hadde ansvar for riks- og fylkesveger. Han hadde flere avdelingsingeniører til å styre med distriktene, og ved anlegg kunne det bli ansatt ekstraingeniører. Fra rundt 1960 ble ingeniørene delt etter om de drev med anlegg, vedlikehold eller hadde andre oppgaver. I tillegg var det spesialister på for eksempel bruer.

Om ingeniøren og Gullhagen bru

  • 1/1
    Om ingeniøren og Gullhagen bru, med seniorrådgiver ved Norsk vegmuseum, Geir Paulsrud. Video: Stian Tranung/Norsk vegmuseum
Museum24:Portal - 2025.01.07
Grunnstilsett-versjon: 2