Hopp til hovedinnhold

Åpen vennekveld

13. mars, kl 18.00-20.00 på Norsk vegmuseum

Program for kvelden:

- Bli kjent med «venneforeningen» - Leder av venneforeningen Hilberg Ove Johansen

- Bli kjent med museene – Museumsdirektør Anja Sletten

- Foredrag av Birgitte Akerhaugen

Det ble bråk om Storgata i Lillehammer

«Da Carl Buchholz tegnet grensekartet og byplanen for Lillehammer i 1827, ble den eksisterende hovedvegen markert med en stiplet linje gjennom det framtidige byområdet. Ettersom vegen ville skape problemer når det skulle skilles ut byggetomter i samsvar med byplanen, ble Justisdepartementet kontaktet – det var de som hadde ansvaret for hovedvegene på denne tiden. Justisdepartementet var enig i at det var en god idé å flytte vegen. Dermed satte man i gang. Men det var noe man ikke hadde tenkt på: Hva skulle grunneierne ha i erstatning, og hvem skulle betale for alt sammen? Slikt blir det bråk av!»

- Foredrag av Geir Fjerdumsmoen

Flatpakken fra USA som ble stasbil på Lillehammer Norskmonterte 1927 Willys Knight satt sammen ved Lillehammer Motorcentral med en uvanlig seksylindret sleidemotor på 2.9 liter slagvolum. Her er historien om bilen og den spesielle motorkonstruksjonen.

Det blir servert ettermiddagskaffe og noe å bite i

Museum24:Portal - 2025.03.26 / v2.0.7
Grunnstilsett-versjon: 2