Linjer og Landskap (2013)
I 2013 er det hele 50 år siden den første sportsbilen fra Lamborghini rullet ut av fabrikken i Sant` Agata Bologna i Italia. Bilmerket, som er blitt selve begrepet på italiensk design og ingeniørkunst, skal i vinter hylles på Norsk vegmuseum. 20 forskjellige modeller vil bli presentert og dekke det meste av Lamborghinis, sofistikerte produksjonshistorie. Dette har vært mulig å få til gjennom et samarbeid med Harald Skjøldt som prosjektleder og formann i Lamborghini klubb Norge. For å komplettere produksjonshistorien vil flere av medlemmene i klubben låne ut sine biler. Bredde, antall og type modeller gjør utstillingen unik i Europeisk sammenheng,- fabrikken i Italia har sågar sagt seg villig til å bidra!
Sammen med bilene vil Norsk vegmuseum også presentere et knippe fantastiske og spektakulære veistrekningene fra vårt eget land. Norges topografiske beskaffenhet setter store krav og utfordringer til diverse fagmiljøer og veiprosjekter i Statens vegvesen. Ingeniører, arkitekter og formgivere bryter stadig grenser for hva vi mente var teknisk og estetisk mulig. Det er kanskje et paradoks at fagmiljøene på Lamborghini i Italia jobber ut i fra nøyaktig de samme premissene? Tradisjon og håndverk, linjer, estetikk, teknikk, design, og ingeniørkunst er én side av saken, innovasjon visjonær og kreativ en helt annen. Er bil og vei to sider av samme sak, også når de eksisterer kun som idé? Er det den kreative siden av hjernen som trigger motivasjonen for formgivning av både veier og biler? Er det en symbiose mellom disse miljøene vi ikke helt forstår rekkevidden av? Vi har veimiljøer i Norge i dag som i ytterste konsekvens tenderer i retning av «kunstverk». Mange av oss vil utvilsomt gi en Lamborghini den samme betegnelsen. Vi håper publikum vil reflektere litt over denne forbindelsen, å se «vakkerheten» i både vei og bil.