Racing - Norsk motorsportshistorie (2015)
Norsk vegmuseum har i samarbeid med entusiastiske bileiere, Kongelig Norsk Automobilklub, Norges Bilsportforbund, Norsk Motor Klubb og andre i norsk motorsportmiljø samlet klenodier fra Norges 100-årige historie som motorsportnasjon.
Dette er et skattekammer for alle med interesse for løpsbiler og -sykler med minneverdige historie etter store bragder. I samarbeid med entusiastiske kjøretøyeiere og organisasjoner innen norsk motorsport er dette Norges største utstilling av historiske løpsbiler og løpsmotorsykler. Utstillingen består av en lang rekke biler og motorsykler, som sammen med sine kjente kjørere har hatt stor nasjonal idrettslig betydning.
Her finner vi drifting-bilen «Need for Speed Japan Auto Supra» som Fredric Aasbø vant sin første Formula drift seier med i Abu Dhabi i 2011. Petter Solbergs legendariske «grom» Volvo 240 som han fikk sitt store gjennombrudd med, og som samtidig er bilen han har vunnet flest løp med. Honda CR350 sykkelen Ailo Gaup vant verdensmesterskapet med i 2007.
Rekordracerbilen «Snøhvit» fra 1948 som har over 100 løp bak seg. Norges første dragster «Sundance Kid», som var landets raskeste bil i 1975. KTM Factory Rally Replica ørkenrallysykkelen som Pål Anders Ullevålseter ble verdensmester med i 2004, og mye, mye mer.
Historien om Norges ukronede racingkonge, Eugen Bjørnstad, dekkes også i utstillingen. Bjørnstad gjorde seg bemerket i racingmiljøet med en svært aggressiv kjørestil og kan vise til en lang rekke seire, blant annet Polen Grand Prix 1933, Finland Grand Prix 1934 og 1936, Sverige Grand Prix 1936 og Torino Grand Prix 1937.