Den norske bildraumen (2017)
Posten hedrer norsk bilproduksjon
Opp gjennom historien har det vært et titalls forsøk på bilproduksjon i Norge. Nå hedrer Posten fire av dem som satte spor i historien.
Verdens første bil kunne ha vært norsk, om bare Østerdølen Paul Henning Irgens hadde hatt penger til å realisere sin drøm i 1883. Etter ham kom mange norske innovatører, ingeniører og oppfinnere som satset alt på å realisere drømmen om en norskbygget bil. Etter Irgens kom mange norske innovatører, ingeniører og oppfinnere som satset alt på å realisere drømmen om en norskbygget bil. De aller fleste har hørt om Troll og Think, men det finnes langt flere bilmodeller som ble bygget i Norge. Nå løfter Posten i samarbeid med Norsk vegmuseum fram den norske bilhistorien gjennom en ny frimerkeserie. «Den norske bildraumen» er en hyllest til alle de som hadde pågangsmot og kunnskap nok til å prøve å bygge en ny norsk industri.
- Frimerkeserien «Den norske bildraumen» er en hyllest til alle de som hadde pågangsmot og kunnskap nok til å prøve å bygge en ny norsk industri, sier kommunikasjonsdirektør Elisabeth Gjølme i Posten.
Sammen med Norsk Vegmuseum har Posten valgt ut fire norske biler som nå blir frimerkemotiv.
- Mustad Giganten fra 1917 var forut for sin tid, med plass til 12 personer og sving på fremste bakaksel (som dagens busser og lastebiler). Bilen kunne også jekke seg selv opp ved hjulskifte.
- Bjering fra 1921 ble laget smal fordi snøbrøytingen av norske veier var så dårlig at det var vanskelig å komme fram. På vinteren kunne man bytte ut forhjulene med meier.
- Troll ble produsert i Lunde i Telemark fra 1956, som en av de første bilene med karosseri i glassfiberarmert plast. Det ble produsert til sammen fem biler før fabrikken gikk konkurs i 1958.
- Think var den første norskproduserte bilen med en viss suksess, elektrisk drevet og med karosseri i plast og aluminium. Det ble laget litt over 1000 eksemplarer av modellen Think City fra 1999-2002