• Norske rarirteter. Foto: Morten Reiten/Norsk vegmuseum (Foto/Photo)
    1/1
    Norske rarirteter. Foto: Morten Reiten/Norsk vegmuseum

Norske rariteter

15. juni - 14. september 2021

Høye avgifter, stivbeint regelverk og politiske føringer har skapt hindringer for norsk bilproduksjon opp gjennom årene. 

Biler var kostbare å anskaffe og dyre å drifte, men dette hindret allikevel ikke bilglade nordkvinner og nordmenn i å skaffe seg bil. Og selv om vegstandarden var laget for hestetransport dukket det flere biler opp i årene etter 1910. Både hester og fotgjengere ble skremt av de første bilene, og det var så ille at enkelte politimestere satte foten ned og forbød rett og slett bilkjøring innenfor sitt myndighetsområde. Allikevel steg antall biler raskt og flere bilforhandlere dukket opp, etterfulgt av verksteder og bensinforhandlere.

Noen pionérer var også tidlig ute med forsøk på å starte egen bilproduksjon her i landet. Totalt har det vært 16 forsøk på kommersiell bilproduksjon her i Norge, men ingen har lyktes i særlig grad, med unntak av Think.


  • Foto: Morten Reiten/Norsk vegmuseum (Foto/Photo)
    1/1
    Foto: Morten Reiten/Norsk vegmuseum

 I utstillingen «Norske rariteter» opplever du noen av de bilene som har blitt laget her i landet, og selv om de er svært forskjellige, er fellesnevneren hos alle mye kreativitet, godt håndverk og stort pågangsmot.


Bilder

Her kan du se bilder fra utstillingen.

  •  (Foto/Photo)
    1/12
  •  (Foto/Photo)
    2/12
  •  (Foto/Photo)
    3/12
  •  (Foto/Photo)
    4/12
  •  (Foto/Photo)
    5/12
  •  (Foto/Photo)
    6/12
  •  (Foto/Photo)
    7/12
  •  (Foto/Photo)
    8/12
  •  (Foto/Photo)
    9/12
  •  (Foto/Photo)
    10/12
  •  (Foto/Photo)
    11/12
  •  (Foto/Photo)
    12/12