Vellykket åpning av Mobilstasjonen

Rundt 300 skuelystne hadde samlet seg på Norsk vegmuseum da Mobilstasjonen ble offisielt åpnet lørdag 18. september. Mange hadde tatt med egne veterankjøretøy, og både biler, mopeder, traktorer og lastebiler fra 1950- og 60-tallet var plassert på området rundt stasjonen. Fåberg musikkforening bidro med korpsmusikk, og museets direktør Geir Atle Stormbringer ønsket velkommen. Museets prosjektleder Morten Reiten fortalte om stasjonens historie, og Varaordfører i Lillehammer, Terje Rønning, hilste fra øverste hold. Snoren ble høytidelig kuttet av administrerende direktør i ExxonMobil Norge, Per-Erik Aasum. Til dette fikk han god hjelp av fagleder Knut Baar ved Norsk vegmuseum og generalsekretær Liv Ramskjær i Norges museumsforbund.

Publikum koste seg med tidsriktig servering i form av boller, is og glass-cola, og barna fikk ballonger med tidsriktig Mobil-logo. Stasjonens ansatte var på plass i sine blå uniformer, og søte Mobil-piker sørget for at alle fikk noe å spise og drikke. Skuespiller Henrik Slåen hadde tatt rollen som Mobils distriktssjef, og passet på at alle hygget seg under åpningen – og at stasjonens ansatte og apparatet rundt viste seg fra sin beste side.

• Åpning av Mobilstasjonen. Moped og folk foran 60-talls Mobilstasjon
    1/16
    Raufossmoped og Mobilstasjon. Foto: Morten Nordli
  • Åpning av Mobilstasjonen. Direktør for Norsk vegmuseum snakker med tre menn.
    2/16
    Kjartan Berland, fagsjef i Drivkraft Norge, Administrerende direktør i ExxonMobil Norge Per-Erik Aasum og president i KNA, Geir A. Mo (med ryggen til) hadde mye å snakke med museumsdirektør Geir Atle Stormbringer om. Foto: Morten Nordli
  • Åpning av Mobilstasjonen. Personer utenfor Mobilstasjonen.
    3/16
    Distriktssjef Slåen i hyggelig passiar med publikum i flotte Mobil-uniformer. Foto: Morten Reiten
  • Åpning av Mobilstasjonen. Eldre biler og folkemasse rundt en 60-talls Mobilstasjon.
    4/16
    Mye folk til stede på åpningen. Foto: Morten Nordli
  • Åpning av Mobilstasjonen. Museumsverter i historiske bensinstasjonsuniform snakker med besøkende.
    5/16
    Mye folk på stasjonen! Foto: Morten Nordli
  • Åpning av Mobilstasjonen. Korps spiller musikk foran stasjonsbygget under åpningsseremoni.
    6/16
    Høytidelig korpsmusikk fra Fåberg Musikkforening. Korps var alltid et viktig element i en formell og påkostet åpning av bensinstasjoner på 1960-tallet. Foto: Morten Nordli
  • Åpning av Mobilstasjonen. Åpningsseremoni  med kutting av snor med spade.
    7/16
    Per-Erik Aasum fra ExxonMobil Norge kutter båndet. Generalsekretær Liv Ramskjær i Norges Museumsforbund og fagleder Knut Baar ved Norsk vegmuseum hjelper til. Til høyre museumsdirektør Geir Atle Stormbringer og Anja Aa. Sletten fra Norsk vegmuseum. Foto: Morten Nordli
  • Åpning av Mobilstasjonen. Museumsvert i historisk Mobiluniform snakker med besøkende.
    8/16
    Museumsformidlerne Stian Tranung og Ann Merethe Dokken hadde mange på besøk i stasjonen lørdag. Skuespiller Henrik Slåen (til høyre) i rollen som Mobils distriktssjef. Foto: Morten Nordli
  • Åpning av Mobilstasjonen. Eldre kjøretøy og folkemengde rundt 60-talls Mobilstasjon.
    9/16
    Tidsriktige kjøretøy i autentisk miljø. Foto: Morten Nordli
    10/16
    Stasjonens "ansatte" kunne ønske publikum velkommen inn. Foto: Morten Nordli
  • Åpning av Mobilstasjonen. Ung dame i bod med boller og brus.
    11/16
    Begrepet "Søte Mobil-piker" har neppe vært brukt på mange tiår, men nå var det på tide å hente frem både jentene og de hvite uniformene som var festantrekk på 1960-tallet. Foto: Morten Nordli
  • Åpning av Mobilstasjonen. Museumsdirektør holder tale fra talerstolen.
    12/16
    Stasjonen ligger fint til i landskapet! Foto: Morten Nordli
  • Åpning av Mobilstasjonen. utdeling av boller og brus fra bod til besøkende.
    13/16
    Hyggelig å kunne by på gratis brus, boller, is og kaffe! Foto: Morten Nordli
    14/16
    Museumsformidler Ann Merethe Dokken viser frem stasjonen for publikum. Foto: Morten Nordli
  • Åpning av Mobilstasjonen. Mann.
    15/16
    En strålende fornøyd distriktssjef Slåen etter åpningen. En av de beste i Hedmark og Oppland distrikt, kunne han stolt slå fast. Foto: Morten Nordli
  • Museumsdirektør holder tale fra talerstol.
    16/16
    Museets direktør Geir Atle Stormbringer takket en lang rekke bidragsytere. Foto: Morten Nordli
Museum24:Portal - 2024.04.15
Grunnstilsett-versjon: 1