Hopp til hovedinnhold

Post 1 - Tida og vegen

  • 1/1

Den profesjonelle vegingeniøren

Introduksjonstekst skrevet av historikerne Geir Paulsrud og Anne-Mette Nielsen ved Norsk vegmuseum.

De første lederne for vegutbyggingen var offiserer med militær bakgrunn. Hæren trengte ingeniørkompetanse, blant annet til festninger og festningsvegene, i stor grad langs grensa mot Sverige, særlig i Hedmark, Akershus og Østfold. Hæren skulle ha fram tungt utstyr som kanoner og utstyr til soldatene. En del offiserer fikk opplæring og erfaring i dette. Denne kunnskapen kunne overføres til sivil utvikling av infrastruktur, som vegbygging.

Fra 1760-tallet kunne offiserene få ingeniørutdanning fra Den militære høyskole i Kristiania. På denne tiden fantes det knapt noen sivil utdannelse for ingeniører. Den første skole for vegingeniører lå ved Paris: L'École nationale des ponts et chaussées fra 1747, som var opprettet med tanke på det statlige vegnettet i Frankrike.

De to første vegdirektørene i Norge var utdannet offiserer. Christian Wilhelm Bergh, 1864-1873, hadde tjenestegjort i Ingeniørbrigaden. Hans H. Krag,1874-1903, hadde ingeniøreksamen fra militærets høyskole. Men begge arbeidet for at sivile vegingeniører skulle komme inn i etatens sentralledelse, i amtene (fylkene) og på veganleggene. Fra 1850-årene fikk Vegvesenet sivilt utdannete ingeniører med utdanning fra utlandet. Samtidig foregikk også yrkesspesialisering blant vegarbeiderne, til å begynne med minerere (bergsprengere) og murere.

Utviklingen av vegbyggingen kan sees som et samspill mellom arbeidernes erfaringer (særlig var det viktig med en erfaren arbeidsleder for laget) og ingeniørenes oppgaver med teknologisk utvikling. Tekniske fagskoler ble opprettet her i landet i 1870-årene. Det ble vanlig å gå veien om fagskolene og supplere med akademisk utdanning ved tekniske høyskoler i Tyskland. Omkring 1900 dominerte sivilingeniørene denne yrkesgruppen. Norges Tekniske Høyskole ble opprettet i 1910. Først da kunne vegetaten rekruttere ingeniører med norsk utdanning.

Den første kvinnelige sivilingeniøren som ble ansatt i Statens vegvesen var Sidsel Sandelien i 1970.

  • 1/2
    Norges første vegdirektør Carl Vilhelm Bergh. Major i 1862. Foto: Johan Lund. Eier: Norsk vegmuseum
  • 2/2
    Representant for den yngre ingeniørgarde. Avdelingsingeniør Høie på tjenestereise i 1901. Foto: Karl Tolfsby. Eier: Norsk vegmuseum
Museum24:Portal - 2024.03.19
Grunnstilsett-versjon: 1