• Fotografiet viseren vei på 1800-tallet.
    Veg. Foto: H. H. Lie

H. H. Lie - Gudbrandsdalen i utvikling (2018)

I resepsjonsområdet kan du oppleve en fotoutstilling med bilder tatt av Hans Halvorsen Lie. Gjennom flere tiår fotograferte Lie mennesker og kulturlandskap, knutepunkter, veger og samfunn i Gudbrandsdalen. Lie reiste mye rundt i distriktet og fotograferte, med atelierer også på Ringebu og Otta. Når fotografen ikke var hjemme på Vinstra hendte det at kona måtte ta seg av fotograferingen der. En mengde av Lies landskapsbilder fra Gudbrandsdalen ble laget til prospektkort. Hans bilder fra århundreskiftet 1800-1900 er en unik dokumentasjon av et Norge i endring, i bilder som viser en utrolig skarphet og detaljrikdom.

Fra utstillingen. Foto: Stian Tranung/Norsk vegmuseum

Hans H. Lie etterlot seg ca. 25 000 fotografiske plater med protokoller, som sønnesønnene Eystein og Sigurd Lie i 1972 deponerte i SS. Samlingen inneholder foruten portretter, blant annet bilder fra arbeidslivet, anleggsvirksomheten og jernbaneutbyggingen i Gudbrandsdalen. Repronegativer av en del av hans bilder finnes i Worm-Petersens samling i NTM. De Sandvigske Samlinger - Maihaugen har glassplater etter ham. Utstillingen er en del av jubileumsutstillingen som Maihaugen laget i 1918, og Lies arkiv på over 25.000 glassplater eies i dag av Maihaugen.

Her kan du se bilder fra utstillingen

Museum24:Portal - 2024.04.15